آشنایی با تاریخچه و اقدامات فرهنگی مسجد صاحب‏الزمان(عج) مهرجرد


یزدفردا "ماهنامه جامع میبد:مسجد صاحب‏الزمان(عج) مهرجرد در سال 1358ش توسط پیرمردی روشن‏ضمیر به نام هاشم روغنگر پایه‏گذاری شد. این مسجد در ابتدا به وسعت 80 متر مربع ساخته شد و برای شروع توسعه آن، یک سالن 120متری فرهنگی و کتابخانه و سپس سالن 250 متری دیگری جهت کارهای فرهنگی و ورزشی احداث شد که ساختمان جدید مسجد نیز بر روی این سالن‏ها احداث شد. هنگام ساختمان‏سازی مسجد، تعدادی از استادکارها با وضو و نیت خالص فعالیت می‏کردند. مسجد نمای بیرونی زیبایی دارد. داخل مسجد هم با نمایی فرهنگی و آجر و کاشی‏کاری‏های زیبا ساخته شد که تحسین همگان را بر می‏انگیزاند که همه را باید به دلیل همان نیت خالص دانست. از سال‏ 1371 با عنایتی که از دعای توسل مسجد جمکران به دوستان شد، برای اولین بار در سطح شهرستان میبد دعای توسل شب‏های چهارشنبه شروع شد و طی 18سال گذشته ادامه داشته است.


هر هفته از مداحان و سخنرانان توانای شهرستان جهت ایراد سخنرانی مفید و موردنیاز مردم و جوانان دعوت به عمل می‏آید. از ده سال پیش تاکنون نیمه خرداد همه سال، همزمان مراسم رحلت امام خمینی و یادمان شهدای مهرجرد در این مسجد برگزار می‏شود. مراسم شهدای مهرجرد غریب مانده بود که طی 10سال گذشته عطر آن در این مسجد و محل پراکنده می‏شود. طی 10 سال گذشته کلاس‏های تابستانی طرح اوقات فراغت با همکاری بسیج، تبلیغات اسلامی و فنی‏وحرفه‏ای برگزار گردیده که در هر تابستان حداقل 7 کلاس و حداکثر 13 کلاس مختلف برای خواهران و برادران برگزار شده است که در نوع خود کم‏نظیر است. یک کتابخانه با سالن مطالعه‏ که دارای 6 میز و 30 صندلی است با همکاری اداره ارشاد اسلامی ایجاد گردیده است و با تلاش‏های فراوان نزدیک به 3هزار کتاب برای آن تهیه شده است. همچنین برای اولین بار در سطح شهرستان کتب کمک درسی دبیرستان و پایه دانشگاه به کتابخانه تحویل شد که در سال‏های 79 تا 84 مورد توجه دانش‏آموزان سراسر شهر قرار گرفت. سالن ورزشی مسجد در اختیار چند گروه ورزشی رزمی و آمادگی جسمانی برادران و خواهران قرار دارد و این سالن هم‏اکنون 100متر مربع تُشک رزمی دارد. این سالن گاهی اوقات نیز به عنوان سالن آمفی تئاتر استفاده می‏شود که در بعضی مواقع سالی چند دفعه در آن نمایش اجرا گردیده است.



از سال 1380 تاکنون در این مسجد پایگاه حضرت مهدی(عج) مستقر شده که در بعضی عملکردهای آن نمونه است، از جمله کلاس‏های طرح صالحین که در 4حلقه تشکیل شده و عملکرد مناسبی داشته و یا 8گاهنامه که توسط خواهران و برادران پایگاه منتشر شده است. پایگاه ریحانه‏الرسول خواهران نیز در این مسجد فعال است و یک کلاس طرح صالحین دارد. سه باب مغازه جهت مخارج مسجد ساخته شده است. سالن پایگاه نیز در حال تکمیل است و دو باب منزل مسکونی توسط بازماندگان مرحوم دکتر جواد زارع و مرحوم مهندس علی زارع در حال ساخت می‏باشد. خیـّر دیگری هم قول داده ساختمان مسکونی دیگری بسازد. همچنین زمین دیگری نیز وجود دارد که انشااله در آینده نزدیک برای آن هم برنامه‏ای اجرا خواهد شد.


جلسات قرائت قرآن در ماه مبارک رمضان و جلسات مهدویت از دیگر برنامه‏های مسجد است. طی 5/1 سال گذشته غروب جمعه‏ها جلسات مهدویت برقرار بوده و طلبه‏های گرامی که در موضوعات مهدویت کار کرده‏اند در این زمینه به بحث و تبادل‏نظر پرداخته‏اند. ‏‏


همچنین طرح تلاوت نور، برگزاری جلسات تفسیر و دعای کمیل و بزرگداشت اکثر اعیاد و وفیات اهل بیت(ع) از دیگر برنامه‏هایی است که به صورت منظم در مسجد دنبال می‏شود.


خوشبختانه مهم‏ترین ذخیره این مسجد جوانان روشن‏ضمیر و مطلع و فعال هستند که با دید خوب فرهنگی و سیاسی هر کدام خود پایه و ستونی قابل اتکا هستند که انشااله تا پایان عمر در خدمت اهداف امام زمان(عج) باقی بمانند.


ائمه جماعات مسجد: حجج اسلام بحرالعلوم، بنایی، آیت‏الهی، ملااحمدی، محسن قوه، حسن طالبی، علی‏اکبر فدایی و علی شیخی.


مؤذنین مسجد: هاشم روغنگر، صفرعلی صالحی، اکبر دهستانی، مهدی دلشاد، ابوالفضل صالحی، علیرضا زارع و محمدرضا دهقان‏پور اکبر دهستانی

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا